Saturday, June 11, 2011

postcards from heaven






Entry kali ni agaknya ditujukan khas buat Mak Andak yang telah membuat special request untuk melihat gambar-gambar di Kundasang. And since I don't bring my digital camera, I have to rely on my dearest sis for the pictures. So damn clear since she's using Canon EOS which is far superior than my Olympus.







On a bright sunny day, Gunung Kinabalu nampak cantik diselubungi kabus as in the picture. I've never actually climb the mountain. Partly due to my grandmother forbidding me to do so years ago during my uni days. And partly because I think I'm not fit enough to do so. Haha..seriously I have rashes if its too cold. Jusk ask Miz Wanie. During my uni years I will apparently go itchy crazy because the library and the lecture halls are too freezing cold! Whoever heard of cold allergy? I have scars to prove it.



Apparently according to my sis Kundasang agak comot sekarang. Mungkin sebab ada construction di tengah-tengah pekan nak buat kedai or R n R katanya. Pekan ke? Tak taulah nak kategorikan Kundasang ni pekan ke sebab kedainya ada sederet je. Gerai sayur je yang banyak. Oooh kepada yang tak tahu atau kurang tahu..Kundasang ni adalah tempat di Sabah di mana terletaknya Gunung Kinabalu. So..understandbly it's so cold! Lebih sejuk dari Cameron Highlands..serius!



Ini gambar my lil son Haikal with his grandma. Tengokla awan/kabus kat belakang. Memang sejuk! Tapi yang herannya si kecik macam tahan sejuk je. Stokin tak nak pakai. Apa lagi baju sejuk. Aku dah menggigil dia steady je. Eceh..bolehlah study kat overseas macam ni. Hehe..berangan. He's just so immune to the cold which is quite baffling.




Ini pulak gambar Haikal dengan Atuknya. My lil tyke is so attached to his grandpa. Probably because he's the first grand child of my parents. Manja meleleh..asyik nak mintak dukung je. Kalau marah sikit menangis.



Kecik-kecik lagi dah puas berjalan kan? Tiap tahun naik kapalterbang or belon as the Borneos called it. Tapi dalam kapalterbang tak nak pulak tidur. Asyik nak jalan sana sini. Rimas agaknya orang yang duduk sebelah. Bayar mahal-mahal duduk depan sekali tapi kena duduk dengan the my lil terror in the sky. Huhu..nasib.

Kalau hujan lebat nasib tak baik akan ada tanah runtuh on the way to Kundasang. But landslides are apparently common here. Recently 20 houses were damaged because of landslides but because it happen here and not in KL, I guess the tv people doesn't even show it in the news. I mean seriously where is Karam Singh Walia? Sedangkan kalau longkang tersumbat kat KL pun orang dah bising-bising complaint dalam tv.


My sis who's teaching in SMK Kundasang told me that the school has been deemed unsafe to occupy by JKR years ago but they are still occupying it! Maybe because there's no budget to move the school or there's just no location to build a new building. I just hope the authorities can do something about it. Janganlah sampai ada kejadian tak diingini macam di Hulu Langat lagi berlaku.


Teringat zaman dolu-dolu masa kali pertama Mak Andak and family datang holiday kat Kundasang. Tanah runtuh teruk sangat sampai berjam-jam terkandas kat tengah jalan tapi Mak Andak still boleh melawak sambil makan pisang dengan tenangnya. Huhu..




Masa tu my brother and my cousins pergi panjat gunung but sampai separuh jalan je. Sejuk sangat kut? Tapi dapat sijil jugak..hehehe..

1 comment:

  1. Thanks Sha...
    Teringin nak ke sana lagi tapi x tau pulak bila. Tunggu Kakak kawen kot?
    Ask Kakak to create one blog of hers. Iqbal had one already so that I can follow the story from 'Land Below The Wind'.
    Salam to all.

    ReplyDelete